L'ACUP i Universitats d'Escòcia signen un conveni de col·laboració per compartir experiències i coneixements en educació superior

L'Associació català d'Universitats Públiques (ACUP) i la d’Universitats d’Escòcia, han signat un conveni de col·laboració per tal de compartir experiències i coneixements en els seus respectius sectors d'educació superior i el govern universitari, promoure projectes conjunts entre les institucions membres de les parts i construir enllaços entre les universitats escoceses i catalanes. Així mateix l’acord vol facilitar el moviment de personal acadèmic, estudiants de postgrau i estudiants de pregrau entre ambdós països per millorar l'ensenyament i l'aprenentatge.

La col·laboració entre l’ACUP i Universitats d’Escòcia arriba després de la celebració el dimecres 24 d’abril del seminari ‘Universitats i recerca a Escòcia: qualitat al servei de la societat’. La jornada, que va tenir lloc a l’Auditori de La Pedrera a Barcelona i va comptar amb la col·laboració de Fundació Catalunya-La Pedrera, va servir per presentar l'educació escocesa superior i de recerca per tal d’extreure’n experiències i procediments que poguessin resultar útils per al nostre país. El seminari va concretar-se després que una delegació catalana visités Escòcia la tardor de 2012 i mantingués reunions amb líders de l'educació superior d’aquest país.

En el marc del seminari els representants del govern i les universitats d'Escòcia van destacar els bons resultats d'un sistema caracteritzat per l'accés meritocràtic als estudis, una arrelada tradició d'autonomia universitària i una forta vocació per la internacionalització. Ferran Sancho, rector de la UAB i president de l'ACUP, va qualificar el sistema universitari escocès com "una bona referència per a nosaltres", destacant que l'educació superior està considerada "un sector clau" del teixit social d'Escòcia. De la seva banda, Marta Lacambra, directora general de la Fundació Catalunya-La Pedrera, va destacar els "reptes comuns" que afronten actualment Escòcia i Catalunya. En termes semblants va expressar-se Antoni Castellà, secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat, qui va subratllar la singularitat dels sistemes universitaris d'ambdós territoris i les possibles "sinergies" que es poden establir entre l'un i l'altre. En aquest sentit, el conveni n’és un bon exemple.

La delegació visitant estava formada tant per representants del govern escocès com de les pròpies universitats. Andrew Scott, director d'Ocupabilitat, Habilitats i Formació Contínua del govern d'Escòcia, va explicar que les polítiques d'educació superior a Escòcia estan inspirades en el concepte de "democràcia intel·lectual". Scott va argumentar que això significa que l'accés a la universitat "ha de ser meritocràtic" i, per tant, "si l'estudiant té voluntat d'aprendre, l'ajudem siguin quines siguin les seves condicions socials i econòmiques". El representant del govern ha destacat també la importància vital de la recerca per a "una economia de petita escala" com l'escocesa: "és imprescindible explotar qualsevol avantatge competitiu" per al desenvolupament del país, segons ha analitzat.

De la seva banda, Alastair Sim, director d'Universities Scotland, va parlar de l'organització que encapçala, que té certes similituds amb l'ACUP. La seva missió és "influenciar en les polítiques públiques" en temes d'educació superior i "promoure la contribució de les universitats al desenvolupament del país". A continuació va intervinir Paul Hagan, del Scottish Funding Council, tractant el finançament de la recerca a Escòcia tot destacant la importància del procés d'internacionalització. I així mateix, Ian Diamond, rector de la University of Aberdeen, qui ha assegurat que hi ha una "relació" entre l'autonomia universitària i el bon govern de les universitats, característiques pròpies del sistema escocès. Diamond, a més, va alertar que la seva universitat rep “molt bons currículums catalans” i va alertar del perill que suposa la fuga de talent. Sandy Kennedy de la Saltire Foundation va cloure el matí parlant del foment de l’emprenedoria i la innovació des de les universitats escoceses.

El conseller d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Andreu Mas-Colell, va cloure el seminari fent èmfasi en que “el 25% dels diners recaptats pel nou model de preus públics es destina a beques" i afegint que “la crisi repercuteix en les universitats, però per primera vegada un programa de beques català garanteix l'equitat". També va assegurar que "les taxes universitàries són moderades respecte a Europa i ja no augmentaran més".

Adjunt trobareu el programa del seminari, els currículums dels ponents escocesos i les seves presentacions.

 

 

 

 

 

Imatges