L’ètica per a robots i l’oportunitat de la immigració per als micropobles a la nova edició d’Investiga amb CosmoCaixa

Aquest dimecres 14 de novembre a Barcelona (de 10 a 14h) té lloc la presentació d’Investiga amb CosmoCaixa. El programa s’adreça a les escoles catalanes i uneix a científics que duen a terme recerques de qualitat amb alumnes de primària de tot Catalunya per tal de fomentar les vocacions científiques entre l’alumnat de cicle superior de primària, ajudar a la innovació a les escoles i difondre la recerca.

La jornada final d’aquesta edició que comença ara tindrà lloc al CosmoCaixa els dies 27, 28 i 30 de maig de 2019. L’edició d’enguany donarà així continuïtat al programa Investiga amb RecerCaixa del que s'han celebrat cinc edicions. La nova edició serà possible gràcies al conveni de col·laboració entre l’ACUP i l’àrea de divulgació científica i Cosmocaixa de la fundació bancària “la Caixa”.

Un dels principals pilars del programa rau en la innovació pedagògica que es construeix als centres, el suport que reben els mestres per a l’execució del projecte, el treball de recerca d’alta qualitat que realitzen els alumnes i la relació personal i la col·laboració que s’estableix entre les escoles i els investigadors de les universitats catalanes facilitant el coneixement mutu.

Cada projecte de recerca del programa uneix a investigadors i alumnes dura tot un curs escolar. El fet que la relació d’aquest binomi sigui continuada en el temps dóna profunditat al projecte i provoca un canvi a nivell de treballar la ciència a les escoles que perdura en el temps. D’aquesta manera, els infants veuen més propera la figura i la tasca de l’investigador i això contribueix a fomentar en ells l’esperit de recerca.

Investiga amb CosmoCaixa també facilita coneixements i eines innovadores a les escoles per desenvolupar projectes interdisciplinaris que ajudin a millorar la seva pràctica pedagògica, així com apodera als mestres. Així mateix dona a conèixer les recerques que es fan a Catalunya, les seves contribucions a la millora del benestar social, contribueix a una igualtat d’oportunitats entre els estudiants i crea una xarxa d’aprenentatge mutu entre escoles a partir de compartir un mateix tema de recerca.

Escoles participants:

Escola Collserola (Sant Cugat del Vallès); Escola El Sol i la Lluna i Escola Sant Esteve (Castellar del Vallès); Escola Vedruna El Carme (Sant Sadurní d'Anoia); Escola Miralletes (Barcelona); Escola Virolet (Sabadell); Escola Sant Domènec (Santa Margarida i els Monjos); Escola Roques Blaves (Esparreguera); Escola La Serreta (Santpedor); Escola FEDAC Sant Andreu (Barcelona); Escola Les Fontetes (Cerdanyola del Vallès); Escola Roc Blanc (Viladecavalls); Escola Rellinars (Rellinars); Escola Samuntada (Sabadell); Escola Fluvià (Barcelona); Escola Quatre Vents (Blanes); Escola de Bordils (Bordils); Escola Sant Jordi (Pineda de Mar); Escola de Tuixent (Tuixent).

Les propostes de recerca d’enguany:

  • Ètica per a robots que ens cuiden.

Miquel Domènech Argemí, Universitat Autònoma de Barcelona.

El projecte pretén aportar un marc ètic per al disseny i ús de robots socials en l’àmbit de la cura i la salut. El projecte abordarà els robots com a màquines “intel·ligents,  plantejarà la reflexió compartida sobre “què vol dir tenir cura de les persones que ho necessiten des del nostre punt dels vista i el des que la necessiten” i reflexionarà sobre que entenem per ètica i quines són actuacions ètiques i quines no. 

  •  Ciència ciutadana per analitzar l’efecte de la contaminació en la funció cognitiva.

Xavier Basagaña Flores, ISGlobal (Barcelona); Digna Couso, CRECIM-UAB (Barcelona).

El projecte estudiarà si la contaminació atmosfèrica pot afectar l’atenció dels adolescents. Els alumnes tindran un paper destacat en les diferents etapes de la recerca i duran a terme estudis paral·lels sobre la qualitat de l'aire, que els ajudaran a comprendre l'experiència en què participen i també permetre que els comparteixi amb la seva comunitat.

  • FÈNIX. La Formació d’un Entorn Internacional en Xarxa: els negocis d’un mercader català en el trànsit a la Modernitat.

Maria Dolores López Pérez, Universitat de Barcelona.

A partir de la difusió, edició i estudi dels arxius relacionats amb l’activitat mercantil de la Companyia Torralba (una societat que va operar a mitjan segle XV des de Barcelona), es durà a terme una doble anàlisi centrada, d’una banda, en la construcció de les primeres xarxes internacionals d’economia global a la Mediterrània i, de l’altra, en la formació d’una “cultura del mercader” com a patrimoni cultural intangible en la qual rau la idea d’Europa.

  • HAMLETS. Immigració i desenvolupament sostenible als micropobles.

Ricard Morén Alegret, Universitat Autònoma de Barcelona

L’objectiu del projecte és investigar la geografia humana i la sostenibilitat dels micropobles (municipis amb menys de 500 habitants), que signifiquen més d’un terç del territori de Catalunya i on resideix menys d’un 2 % de la seva població. La hipòtesi és que la immigració té potencial per contribuir en l’àmbit social, econòmic, mediambiental i cultural al desenvolupament sostenible dels micropobles.

  • JUNTS: superar barreres socioeducatives i afavorir l'alfabetització sobre les interferències i dificultats de comprensió de la informació i documentació dirigida a famílies d'infants afectats per malalties rares.

Rosa Estopà Bagot, Universitat Pompeu Fabra; Manuel Armayones, Universitat Oberta de Catalunya

El projecte vol millorar la informació i la comunicació entre els professionals de l’entorn sanitari i les famílies que tenen infants que pateixen malalties minoritàries. Des de l’escola es treballaran els diferents argots que s’utilitzen en diferents grups socials o professionals i com aquestes s’haurien de traduir per ser compresos pel públic a qui van dirigits fent especial esment a les que podem recollir del personal sanitari i fer-ne finalment un diccionari.

  • El llegat mediàtic del Patrimoni Industrial: Aplicació de tècniques de mineria de dades sobre fons documentals històrics per reconstruir la història del patrimoni industrial català.

Jordi Martí Henneberg, Universitat de Lleida

S’identificarà i donarà a conèixer el conjunt de notícies i material gràfic relatiu al patrimoni industrial a Catalunya des de 1880 fins a l’actualitat. Des de l’escola es participarà en la recerca general  ajudant  a recollir aquestes dades. L’anàlisi de les dades recollides  donaran eines a l’alumnat per  estudiar la relació entre dels elements patrimonials amb la geografia,  les xarxes de transport i altres elements que incideixen en el  creixement de la seva població.

  • Ciutat, qualitat de vida i mobilitat activa a la tercera edat. Una anàlisi multimetodològica a través dels Tracking Living Labs.

Carme Miralles Guasch, Universitat Autònoma de Barcelona

S’esbrinarà de quina manera l’entorn urbà afecta la qualitat de vida i la salut física i emocional de les persones grans. En especial, s’avaluarà com la presència d’entorns caminables i la promoció del transport actiu tenen un paper central en l’activitat física i relacional d’aquest grup de població. Els alumnes ajudaran conèixer població amb els seus ulls per conèixer necessitats i buscar possibles solucions.

Recull de tweets: https://goo.gl/wPV82q

 

 

Imatges