Un miler d’estudiants de primària ha participat aquest 13 de febrer en la Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya

Un miler d’alumnes de cinquè de primària de diferents escoles d’arreu de Catalunya ha visitat aquest dimarts, dia 13 de febrer (excepte la UdG que el farà el 22 de febrer i la UdL, el 17 de maig), les vuit universitats de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) perparticipar en activitats que han organitzat les institucions d’educació superior. Aquesta és la tercera edició de l’activitat «L’escola a la universitat» programada en el marc de la Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya (UdN².cat).

La UdN² és un programa de referència per a les escoles i les universitats catalanes que obre expectatives als infants, compensant desigualtats socials i afavorint l’èxit escolar, tot trencant les barreres entre ciència i societat, i universitat i escola, alhora que incideix en el rol de la universitat com a motor de desenvolupament social. La UdN² pretén augmentar les expectatives d’èxit escolar a través del coneixement tot fomentant l’esperit crític i ciutadà, així com el desig per aprendre al llarg de la vida. Entre els seus objectius principals vol remarcar el rol de les universitats com a motor de desenvolupament social i creadores de coneixement, cultura i pensament, donar a conèixer les opcions en educació superior per fomentar la igualtat d'oportunitats, despertar vocacions científiques, aportar eines innovadores per facilitar el treball didàctic a les escoles, i afavorir el diàleg entre la universitat, l'escoles i les famílies.

En les tres edicions celebrades fins ara de l’activitat «L’escola a la universitat», única en tot l’Estat espanyol, més de 3.000 alumnes de primària hauran conegut de primera mà les instal·lacions universitàries. Els infants participaran durant tot un matí en programes d’activitats dissenyats en el si de l’ACUP a partir del treball conjunt dels experts i responsables de les diferents universitats. 

En l’edició d’enguany:

— La Universitat de Barcelona (UB) ha proposat pel dia 13 de febrer una jornada que consistirà en treballs per tallers repartits per diferents punts del campus de l'Alimentació de la UB a Torribera. Els tallers es repetiran diverses vegades per tal que cada alumne passi pels quatre tallers i consistiran a fer Màgia amb aliments, gelatines i sferificacions, un taller nutricional i un altre per fer d'inspector d'aliments. Els temes tractats estan relacionats amb la nutrició, la tecnologia dels aliments i la seguretat alimentària.

— La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) el dia 13 de febrer els ha ensenyat què fan els veterinaris a la universitat mitjançant sis tallers amb els infants distribuïts en grups i durant el matí es realitzaran dos tallers per grup. Els diferents tallers consistiran en, entre altres aspectes, comparar les semblances i les diferències entre les cabres i les ovelles, que molta gent confon, en explicar com s’apliquen tècniques de reproducció a la conservació del Ruc català, en esbrinar com s’obtenen i usen additius alimentaris, i fins a observar espècies vegetals a la lupa.

— La Universitat Politècnica de Catalunya Barcelona Tech (UPC) el dia 13 de febrer ha centrat la seva proposta formativa en la tecnologia que s’amaga darrere dels jocs. Els infants podran participar en diversos tallers, com ara el de creació i simulació d’escenaris en 2D i 3D per a videojocs; experimentaran amb formes geomètriques mitjançant jocs, veuran com funcionen els robots i com es programen per a la realització de petites ordres i també amb números i matemàtiques; s’introduiran en la mesura del temps i la creació de rellotges de sol i identificaran minerals a partir dels sentits del cos humà, etc.

— La Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha convidat els infants el dia 13 de febrer a jugar amb paraules de ciència, amb tallers a l’entorn de la pregunta ‘Quina és la importància que tenen les paraules especialitzades en el món acadèmia?’. La jornada partirà d’una exposició lúdica i interactiva que permetrà als infants i als adults que els acompanyen jugar amb les paraules, significats i dibuixos. A tal efecte estan previstos cinc jocs clàssics a càrrec del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge i Investigadora de l’Institut Universitari de Lingüística Aplicada.

— La Universitat de Girona (UdG) proposa pel proper 22 de febrer als infants descobrir el seu Parc Científic i Tecnològic de ben a prop, a través del qual els participants podran experimentar amb química i robòtica, tecnologia digital aprenent a usar l'Scratch, una eina desenvolupada el MIT Media Lab, i que permet als nens programar de forma molt intuïtiva els seus propis jocs d'ordinador, animacions interactives, projectes artístics, o veure robots preparats per buscar aigua al planeta Mart i apropar-se a l’astronomia, entre moltes altres activitats.

— La Universitat de Lleida (UdL) oferirà una activitat als infants el 17 de maig perquè aprenguin a conèixer la producció d’aliments i el seu processat. D’aquesta manera podran observar les diferents etapes de creixement en diferents hortalisses, apropar-se als diferents colors i pigmentació i als seus principis nutricionals i també veure una exposició fotogràfica dels diferents tallers realitzats a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària.

— La Universitat Rovira i Virgili (URV) el 13 de febrer ha descobert als nens i nenes com funcionen els medicaments. En aquest àmbit, els alumnes aprendran quina mena de decisions s’han de prendre des de l’empresa. L’activitat, en conjunt, preveu un seguit d’activitats experimentals i la visita a grups de recerca perquè els infants sàpiguen quina és la tasca de docència, recerca i innovació científica del personal de la universitat. 

— La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) el 13 de febrer els infants han pogut assistir a una conferència sobre el ciberdelicte i a continuació podran participar en una gimcana de ‘detectius a la xarxa’, a través del qual podran aprendre els perills d’Internet i rebre finalment un diploma de detectiu. 

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), formada per la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), és la promotora i organitzadora de la Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya. Les institucions que donen suport a la UdN².cat i la impulsen són l'Obra Social de Catalunya Caixa, la Fundación Española para la Ciència y la Tecnologia i els departaments d’Ensenyament i  d'Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya. 

Imatges