Les universitats públiques catalanes recorden que és essencial garantir l’accés universal a l’educació superior de qualitat i protegir el sistema amb finançament públic
La presidenta de les universitats públiques catalanes, María José Figueras, ha exposat l'impacte de la crisi per la COVID-19 a la Comissió d'Estudi de la Reconstrucció i la Reactivació Socials i Econòmiques del Parlament i ha valorat el cost econòmic per a les universitats en 68,6 milions d'euros
La Comissió d’Estudi de la Reconstrucció i la Reactivació Socials i Econòmiques del Parlament de Catalunya ha comptat avui amb la compareixença de diferents agents de l’àmbit educatiu, també del superior. La rectora de la URV, María José Figueras, en representació de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), ha exposat a la comissió quin ha estat l’impacte de la crisi de la COVID-19 i les mesures desplegades; les principals problemàtiques de les universitats públiques i àmbits prioritaris que cal atendre; i els reptes per potenciar les universitats i la recerca per transformar Catalunya.
El cost econòmic de la pandèmia per a les universitats s’ha comptabilitzat en 68,6 milions d’euros, per la necessitat d’adaptar-les a les situacions de confinament i restriccions de mobilitat, la despesa en les adaptacions tecnològiques i d’infraestructures, i la disminució de la mobilitat que provocarà una menor matrícula d’estudiants estrangers. Això se suma a la manca de finançament crònica, ja que el finançament públic del sistema universitari de Catalunya ha disminuït, entre els anys 2010 i 2019, en 228 milions d’euros, sense tenir en compte les transferències efectuades per cobrir la recuperació de les retallades salarials anteriors. Per això, les universitats calculen que necessiten 200 milions d’euros de finançament ordinari.
Malgrat aquest infrafinançament, la producció científica de les universitats catalanes, situa a aquestes en uns nivells similars a altres universitats europees de prestigi i de solvència investigadora reconeguda. Alhora, també cal destacar el retorn de les universitats a l’economia del país, que és de 402 euros per cada 100 euros d’inversió pública.
Tenint en compte aquest balanç, María José Figueras ha ressaltat com a essencial garantir l’accés universal a una educació superior de qualitat i protegir el sistema amb finançament públic. En aquest sentit ha posat en valor el Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement i ha expressat el desig de l’ACUP que “el pacte tiri endavant perquè és una aposta de país per a l’educació superior”.
La presidenta ha remarcat que la universitat pública, com a espai on resideix la ciència i la transferència del coneixement, “ha de ser el pal de paller de la recuperació econòmica” i que “no ha de ser vista com una despesa, sinó com una inversió” perquè “la formació, també la universitària, s’ha mostrat aquests dies com a peça indefugible per a la reconstrucció dels països. Esperem que els polítics del nostre país ho tinguin molt en compte”, ha conclòs.
Figueras ha comparegut acompanyat de la rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Margarita Arboix, i els rectors de la Universitat Oberta de Barcelona (UOC), Josep A. Planell, i de la Universitat de Girona (UdG), Quim Salvi.
També et pot interessar
-
El 18 i 19 d’octubre es van celebrar al Monestir de Les Avellanes (La Noguera, Lleida) les VIII Jornades Catalunya Futura amb el títol “Regions i ciutats del coneixement. Estratègies per al progrés social i econòmic” i en el marc de la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació (Plataforma CTI)...
- Barcelona, 13 de maig 2022 – Aquest matí, en Roda de Premsa celebrada a la Sala Pau Gil del Recinte Modernista de Sant Pau, s'ha donat el tret de sortida a la Setmana Mundial de l’Educació Superior 2022, que se celebra del 16 al 20 de maig a Barcelona. Aquesta setmana s'ha fet coincidir amb la...
- En un context de grans canvis socials, econòmics i tecnològics, i davant de desafiaments locals i globals com el canvi climàtic, la globalització i la crisi de la democràcia, les universitats han de qüestionar-se la funció social i els objectius estratègics. Com ha de ser la formació universitària...
- Ens trobem davant d'una nova era mundial, realitats com la globalització econòmica, l'emergència climàtica, les mancances a l'estat de benestar, la consolidació del coneixement com a factor crític de progrés, les noves i velles desigualtats, la transformació del món del treball, el auge dels...