Dissenyen un experiment científic en línia per mesurar el coneixement del vocabulari català

Investigadors del Grup de Recerca en Psicolingüística de la URV han desenvolupat una aplicació que permet mesurar en menys de cinc minuts les paraules que coneixen els parlants catalans. En només quatre dies han superat els 100.000 participants.

L’aplicació té forma de joc i s’hi presenten a l’atzar paraules existents en català i paraules inventades. El jugador només ha de decidir si la paraula existeix o no. L’objectiu dels investigadors és mesurar el vocabulari dels parlants del català i, a partir d’aquí, desenvolupar eines com proves estandarditzades de vocabulari o mesures objectives de la complexitat de la llengua, entre d’altres. El joc està dirigit a tots els parlants del català, sigui quina sigui la variant del català que parlin, i visquin on visquin. A més, està dirigit tant a parlants nadius com a aprenents del català com a segona llengua.

La partida dura cinc minuts i en finalitzar-la es coneixen al moment els resultats, que permeten al jugador tenir una estimació del percentatge de paraules que coneix del català, així com comparar el seu nivell de coneixement amb el de la resta de la població. D’aquesta manera, si l’usuari comparteix la puntuació obtinguda a les xarxes socials es pot reptar a amics, familiars i coneguts, a veure quantes paraules coneix cadascú i col·laborar a més en la difusió del projecte.

El joc es planteja com una oportunitat per conèixer noves paraules, ja que, quan acaba la partida, l’aplicació ofereix la possibilitat de consultar les paraules que s’han fallat al Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans (DIEC2). Es poden fer tantes partides com es vulgui per provar de millorar la puntuació, i el joc és accessible tant des d’ordinadors personals com des de dispositius mòbils. La informació recollida es desarà de forma anònima, únicament amb finalitats científiques.

El test es pot fer en menys de cinc minuts i al final hi apareixen les paraules encertades, les que no es coneixen i un enllaç al seu significat.

Aquest estudi és equiparable a estudis similars duts a terme en llengües com el castellà, l’anglès o l’holandès, en el quals s’ha aconseguit superar la xifra de 200.000 participants. Ara és el torn del català i en només quatre dies des de la seva activació, ja s’han superat els 100.000 voluntaris,  el que  suposa el major estudi psicolingüístic realitzat fins al moment en  llengua catalana.

Els impulsors d’aquest estudi són els investigadors Roger Boada, Marc Guasch i Pilar Ferre, del Grup de Recerca en Psicolingüística de la URV, que  han col·laborat en aquest estudi amb Jon Andoni Duñabeitia, director del Centro de Ciencia Cognitiva (C3) de la Universidad de Nebrija, que ja havia desenvolupat iniciatives similars en altres llengües.

Un estudi amb 40.777 paraules

Amb les respostes dels usuaris que participin a l’estudi, es construirà una gran base de dades mitjançant  la qual es podran estudiar diversos aspectes relacionats amb la llengua catalana. En primer lloc, es podrà estudiar com l’edat, el nivell d’estudis, el sexe o la competència en català afecten a l’amplitud del vocabulari dels parlants de la llengua. D’altra banda, s’aconseguirà saber el percentatge de persones que coneixen cadascuna de les paraules i això es podrà utilitzar com un indicador del grau de dificultat de cada paraula.

Aquest fet farà possible que en el futur es puguin desenvolupar per exemple, eines com les proves estandarditzades de vocabulari que seran útils, entre altres, en l’àmbit de l’ensenyament del català com a segona llengua, ja que permetran avaluar l’evolució dels aprenents del català. També es podran desenvolupar mesures objectives de la complexitat dels textos en llengua catalana que poden ser importants en l’elaboració de materials docents que tinguin en compte aquesta complexitat per adequar-la al nivell dels aprenents. Finalment, el fet de disposar dels temps de resposta mitjans a cada paraula, permetrà estudiar quines característiques de les paraules afecten al processament i emmagatzemament dels mots i els seus significats a la ment humana.

L’estudi inclou un total de 40.777 paraules del català que van ser pronunciades com a mínim una vegada a la televisió pública catalana durant quatre anys de programació i que apareixen al DIEC2. Des de que s’ha activat l’aplicació, han participat més de 100.000 persones, però com més participants hi hagi millor, ja que les conclusions de l’estudi seran més acurades. Per tant, petits i grans, aprenents o nadius i sigui on sigui que visquin, i sigui quina sigui la variant del català que es parli, tothom pot posar a prova el seu coneixement de la llengua, fer-ne la màxima difusió possible i col·laborar amb la ciència.

Per participar en l’estudi només cal entrar a http://urv.cat/vocabulari. Per a més informació es pot escriure als investigadors mitjançant la següent adreça de correu electrònic: vocabulari@urv.cat.

Font: URV

Imatges

També et pot interessar

  • La Universitat Rovira i Virgili organitza del 7 al 10 d'octubre unes jornades de reflexió sobre l’emergència climàtica i la transició energètica. L’objectiu és implicar els agents socials, tècnics i acadèmics en un debat al voltant dels principals reptes que ens planteja el canvi climàtic. Per això...

  • En el marc de l'aprovació del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement el Departament d’Empresa i Coneixement impulsa un procés participatiu per comptar amb tothom per construir una estratègia compartida que ens faci avançar cap a una economia i una societat basades en el coneixement. L...

  • Els dies 6, 7 i 8 de maig de 2020 tindrà lloc a Barcelona el VI Congrés Internacional EDO 2020 organitzat per l'Equip de Desenvolupament Organitzacional de la Universitat Autònoma de Barcelona conjuntament amb Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada de la Generalitat de Catalunya i l...

  • La Universitat Pompeu Fabra ha estat escollida, per setè any consecutiu, com la millor universitat d'Espanya, segons l'U-Ranking, elaborat per la Fundació BBVA i l'Institut València d'Investigacions Econòmiques (IVIE), a partir de l'activitat docent, la investigació, la innovació i el...