El programa RecerCaixa, impulsat per l'ACUP, organitza el 1r Congrés Científic per a Joves Investigadors

Prop de 250 alumnes de 5è. i 6è. de primària de diverses comarques de Catalunya s’han reunit aquest matí a Cosmocaixa amb motiu de la celebració del I Congrés Científic per a Joves Investigadors. Aquest certamen té com a objectiu donar a conèixer públicament els resultats dels treballs de recerca que tots ells han dut a terme al llarg del curs escolar 2013-2014 sota la tutoria d’un mestre de la seva escola i el guiatge tècnic d’un grup d’investigadors que actualment lideren o estan treballant en línies de recerca vinculades als temes que han tractat els estudiants, i que desenvolupen la seva tasca en universitats i en centres de recerca catalans. Tots els investigadors que han participat en aquesta activitat han estat seleccionats pel programa de recerca d’excel·lència RecerCaixa, que impulsen de manera conjunta l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa”.

L’acte ha estat presidit per Enric Banda, director de Ciència i Medi Ambient de la Fundació “la Caixa”, i Josep M. Vilalta, secretari executiu de l’ACUP, i ha comptat amb la participació dels investigadors Natàlia Alonso (Universitat de Lleida, UdL); Núria Busquets (Centre de Recerca en Sanitat Animal, CRESA); Joan Aranda i Emili Boronat (Institut de Bioenginyeria de Catalunya, IBEC); M. Teresa Muniesa (Universitat de Barcelona) i Mireia Trenchs (Grup de Recerca en Espais Interculturals, Llengües i Identitats [GREILI-UPF]). El Congrés ha comptat també amb la intervenció del grup de divulgadors científics The Big van Theory, que han ofert un espectacle per estimular l’interès dels estudiants per a la recerca.

L’acte s’ha dividit en dues parts: una exposició oral a l’auditori, en què els mateixos nens, els seus mestres i els investigadors que els han ofert el suport han donat a conèixer els continguts i els resultats del seu treball als estudiants i mestres de les altres escoles, i una exposició de pòsters científics en format de fira, en què representants de cada escola han respost les preguntes que els han fet els altres nens i han intercanviat el coneixement que han après de manera distesa i directa amb els altres.

Els temes dels treballs que han desenvolupat els alumnes han estat escollits per cada escola a partir de diverses propostes, i tracten aspectes molt diversos: des de l’expansió del mosquit tigre a Catalunya i els efectes sobre la salut i el medi ambient de les espècies invasores fins a l’estudi de les tècniques de producció que feien servir els nostres avantpassats a partir de l’anàlisi de restes arqueològiques de jaciments de poblats ibers. Altres treballs han investigat sobre els efectes de substàncies que poden actuar com a antibiòtics naturals, la utilitat del llenguatge per afavorir la integració social de les persones de diverses cultures, o el disseny de sistemes robòtics que ajudin en les tasques quotidianes a persones amb discapacitat.

Amb aquest certamen conclou la primera edició de l’activitat “Investiga amb Recercaixa!”, impulsada de manera conjunta per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa”, que es va posar en marxa a l’inici del curs escolar 2013-2014 amb l’objectiu de fomentar l’interès per la investigació a l’escola i les vocacions científiques entre els estudiants, així com donar a conèixer a la societat els projectes de recerca en curs del programa RecerCaixa, que aposten per millorar el benestar social.

Al Congrés han assistit prop de 250 alumnes de set escoles: Carme Auguet (Girona), Cervantes (Lleida), Sant Esteve i El Sol i la Lluna (ambdues de Castellar del Vallès), Roc Blanc (Viladecavalls), El Morsell (Olivella) i Josep M. Sagarra (Barcelona). Però, en conjunt, a l’activitat “Investiga amb RecerCaixa!” han participat al llarg d’aquest curs escolar més de 450 estudiants de tretze escoles de tot Catalunya. Donada la limitació de les places per participar en aquesta activitat, la selecció dels centres participants es va fer en base al nivell sociocultural (baix percentatge de pares amb estudis superiors), centres públics, i escoles en procés d’implementar metodologies de treball innovadores que millorin l’èxit educatiu dels alumnes.

En l’annex a aquesta nota s’especifica la relació d’escoles que hi han participat al llarg de tot el curs, així com el nom de l’investigador que lidera el projecte del programa RecerCaixa amb qui està vinculat el treball de recerca que han dut a terme els estudiants. De cara a l’any vinent es preveu repetir l’experiència amb noves propostes de treballs de recerca i projectes, donada la bona acollida que ha tingut als centres.

A la nota de premsa adjunta trobareu el nom de les escoles participants i dels projectes seleccionats

Imatges

En aquesta iniciativa, que impulsen l’Associació Catalana d’Universitats Públiques i l’Obra Social “la Caixa, hi participen prop de 250 estudiants de 5è. i 6è. de primària d’escoles de diverses comarques de Catalunya