Notícies

Més de 450 nens de tot Catalunya faran recerca amb el suport d’investigadors del programa RecerCaixa

L’objectiu d’aquesta activitat, que es durà a terme al curs escolar 2013-2014, és fomentar vocacions científiques entre els joves, el treball en equip i l’interès per a la investigació a l’escola, així com donar-los a conèixer alguns dels projectes de recerca en curs a Catalunya, i els beneficis que poden aportar pel benestar social

La proposta consisteix en dur a terme un treball d’investigació vinculat amb alguns dels projectes que actualment s’estan desenvolupant a diverses universitats i centres de recerca de Catalunya, i que estan liderats per investigadors del programa de recerca d’excel•lència RecerCaixa

Més de 450 nens de tot Catalunya faran recerca amb el suport d’investigadors del programa RecerCaixa

05/11/2013

Més de 450 alumnes de 5è i 6è de primària de tot Catalunya han participat aquest dimarts 5 de novembre en l’acte de presentació de l’activitat: Investiga amb RecerCaixa!”. La iniciativa consisteix en què els estudiants duguin a terme un treball de recerca vinculat a diferents projectes d’investigació en curs del programa de recerca d’excel·lència RecerCaixa, que impulsen de forma conjunta l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa”. Aquests treballs es duran a terme en equips al llarg del curs escolar 2013-2014 sota la tutoria d’un mestre de l’escola i el guiatge tècnic d’un grup d’investigadors que està treballant en el mateix àmbit on els estudiants hauran d’investigar.

La iniciativa s’ha presentat de forma conjunta, a CosmoCaixa Barcelona i als CaixaFòrums de Girona, Lleida i Tarragona i forma part d’un conjunt d’accions que l’ACUP i l’Obra Social “la Caixa” han posat en marxa enguany per tal de donar a conèixer a la societat l’activitat de recerca impulsada pel programa RecerCaixa que actualment s’està desenvolupant a universitats i centres de recerca de tot Catalunya, així com els beneficis que pot aportar per millorar el benestar social.

Els temes dels treballs que hauran de desenvolupar els alumnats han estat escollits per cada escola, a partir de diverses propostes, i aborden aspectes molt diversos: des de com afavorir la integració i la cohesió social en territoris en què hi ha una àmplia diversitat cultural o poblacional, a l’estudi de fórmules per promoure una democràcia més participativa o el disseny de robots que ajudin en les tasques quotidianes a persones amb alguna discapacitat. Altres propostes se centren en l’àmbit de l’arqueologia experimental i la recuperació de tecnologies tradicionals, l’estudi de les resistències dels bacteris als antibiòtics, o els problemes que poden comportar les espècies invasores, com ara el mosquit tigre, que està present a bona part de la franja litoral de Catalunya.

L’elecció dels temes s’han triat tenint en compte l’edat dels nens i el programa curricular acadèmic que correspon a aquesta etapa educativa. Donat que el nombre de places d’alumnes per participar-hi és limitat, la selecció de les escoles s’ha dut a terme en base als un conjunt de criteris preestablerts: baix nivell sociocultural (baix percentatge en pares amb estudis superiors), centres públics, i escoles que actualment estan en procés d’implementar metodologies de treball innovadores que millorin l’èxit educatiu de l’alumnat. La finalitat de l’activitat, és fomentar vocacions científiques, el treball en equip i l’interès per a la investigació a l’escola, així com donar a conèixer els nens de primera mà part de la recerca que actualment s’està duent a terme a diverses universitats i centres d’investigació públic i privats de Catalunya, i els beneficis que aquesta activitat por aportar per millorar el benestar social.

En aquesta jornada, que s’ha celebrat de forma simultània a Barcelona Girona, Lleida i Tarragona, han intervingut un total de 10 investigadors, que lideren diferents projectes del programa RecerCaixa o formen part dels seus equips. Són els següents:

 

● Joan Galeano, Centre d’Estudis Demogràfics (CED);

● Natàlia Alonso, Universitat de Lleida (UdL);

● Nonito Pagès, Centre de Recerca en Sanitat Animal (CRESA);

● Emili Boronat, Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC);

● Josep Lluís Martí i Laura Roth, Universitat Pompeu Fabra (UPF);

● Mª Teresa Muniesa, Universitat de Barcelona (UB);

● Mireia Trenchs, Larissa Tristan. i Àngels Oliva del Grup de Recerca en Espais Interculturals, Llengües i Identitats (GREILI-UPF).

 

A l’acte de presentació, els científics han explicat directament als nens i als mestres de les 13 escoles de tot Catalunya que hi participen en aquesta activitat per quin motiu van decidir ser investigadors, com és el dia a dia d’aquesta feina, per què és important fer recerca i quin és l’objectiu dels projectes en què actualment estan treballant. També els hi han ofert una sèrie de consells per orientar el seu treball, i han respost a les preguntes que els nens els hi han formulat espontàniament després de la seva xerrada. L’activitat preveu que els investigadors estiguin en contacte de forma regular i al llarg de tot el curs escolar 2013-2014 amb els mestres responsables dels treballs de recerca de cada escola (via correu electrònic, telefònic o presencial, si s’escau). La mitjana de nens que rebran l’assessorament de cada investigador oscil·la entre 50 i 75 alumnes, en funció de si l’escola té una o dues línies per curs i del nombre d’escoles que han escollit la proposta vinculada al seu projecte, a excepció de Lleida, on, de moment, el nombre d’alumnes serà més reduït.