Universities and RIS3: the case of Catalonia and the RIS3CAT Communities

2016

This report contributes to the debate on the role of Higher Education Institutions in RIS3 by exploring the case of Catalonia. It first assesses the role of universities in the overall design and implementation of the Catalan RIS3 and EDP, and then goes in depth into one of its key instruments, namely the RIS3CAT Communities. The latter provide a platform for triple-helix stakeholders to interact and agree on a set of collaborative projects, which can be partially funded by public resources. Based on in-dept interviews with senior university managers and desk-based research, the study highlights how HEIs are evolving and adapting to the new policy environment and identifies the advantages and challenges posed by RIS3CAT Communities as a policy instrument.

Authors: Elisabetta Marinelli, Susana Elena-Perez, Josep Alias

També et pot interessar

  • L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) ha començat una col·laboració amb el CUIMPB - Centre Ernest Lluch. El CUIMPB Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona - Centre Ernest Lluch està constituït per la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), la...

  • S'obre la convocatòria de contribucions per a la Conferència Mundial UNESCO d'Educació Superior 2022 (WHEC2022), que tindrà lloc del 18 al 20 de maig de 2022 a Barcelona. Es convida organitzacions i aliances a produir i compartir coneixements, investigacions, pràctiques o idees impactants per...

  • París/Barcelona, 29 de novembre 2021 – Quin impacte ha tingut la pandèmia de la COVID-19 a l'educació superior?; com garantir una educació superior inclusiva i amb programes rellevants i de qualitat?; com es pot fomentar la mobilitat acadèmica a nivell mundial?; com poden contribuir les institucions...