Presentació de la publicació de la UNESCO “Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible” a Barcelona

El dimecres 12 de desembre de 2018 el Centre per a la UNESCO de Catalunya va organitzar l'esdeveniment Transformant l'educació per transformar el món on vivim, amb la participació de la Prof. Stefania Giannini, Subdirectora General d'Educació per a la UNESCO, el màxim responsable d'educació   de les Nacions Unides. Durant l'esdeveniment, el document de la UNESCO Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible, que ara s'ha traduït al català, es va presentar davant d'una sala plena a l'auditori de La Pedrera de Barcelona.

En els últims anys, el Centre per a la UNESCO de Catalunya ha recolzat la convocatòria de la UNESCO per promoure aliances amb la finalitat de transformar l'educació per tal que sensibilitzi i capaciti a les persones per dur a terme una vida plena i poder respondre als reptes mundials i locals. Recentment, el Centre per a la UNESCO de Catalunya ha publicat en català el document de la UNESCO sobre Educació per a objectius de desenvolupament sostenible. El Centre treballa en la iniciativa de difondre i promoure el sistema educatiu una educació per al desenvolupament sostenible avançat, integrant el treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible amb l'objectiu de preparar la nostra societat per afrontar els principals reptes mundials i contribuir al desplegament d'Agenda 2030.

Aquest document de la UNESCO ja s'ha traduït a 12 idiomes. L'objectiu de la traducció catalana és proporcionar idees i informació als professors de les escoles catalanes sobre com treballar els ODS i mostrar objectius d'aprenentatge (és a dir, que els estudiants puguin ser agents de canvi, que els estudiants tinguin empatia, etc.). "Habilitats que hauran d'utilitzar-se perquè les futures generacions puguin afrontar els reptes que tenim. Aquest document és una resposta provisional als problemes globals que ens enfrontem avui", va afirmar Gianini. Durant la seva intervenció, va destacar tres reptes principals:



- migracions (persones en moviment, desplaçaments, migració forçada, integració, respecte, interculturalitat ...)

- societats d'envelliment (vinculades al projecte de la UPF que presenta un enfocament interdisciplinari de l'envelliment a la seva escola d'estiu)

- i reptes ambientals

"Necessitem conscienciació, necessitem competències i habilitats, necessitem coneixement i investigació. Posar l'estudiant al centre i pensar que trobar solucions és crear agents per al canvi. Hem de construir la pau en la ment de les persones", va afirmar la professora Stefania Giannini.

L'Escola de Rellinars (primària), l'Escola Virolai (secundària) i la Universitat Pompeu Fabra van presentar tres exemples de projectes locals. Els tres casos van ser exemples d'aprenentatge de projectes, multidisciplinaritat, posant l'alumne al centre i on el professor és un company i no un expert. Van destacar la necessitat de treballar amb experts durant aquests projectes.

Imatges