RRI, pleonasme o prefix indispensable per a l'educació sostenible? HEIRRI a la Conferència General de la IAU

La 15a Conferència General de la IAU ‘Educació Superior: Un catalitzador per a les societats innovadores i sostenibles’ , que se celebra del 13-16 de novembre de 2016 a Bangkok, Tailàndia, està centrada en l'intercanvi d'estratègies i pràctiques que demostren com les institucions d'educació superior contribueixen a la innovació i la sostenibilitat.

El projecte HEIRRI (Higher Education Institutions and Responsible Reseacrh and Innovation), de la mà de l'ACUP i GUNi, ha participat a la sessió del dia 14 de novembre amb el títol "Recerca i Innovació Responsable, pleonasme o prefix indispensable per a l'educació sostenible?". Hi han intervingut Josep M. Vilalta, secretari executiu de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i director executiu de la Xarxa Global d'Innovació Universitària (GUNi) i Go Yoshizawa, Professor Associat de la Universitat d'Osaka, en una sessió que moderada per Marta Cayetano, tècnica en comunicació, de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP).

El principi de la Recerca i la Innovació Responsable (RRI) s'ha convertit en un concepte cada vegada més important de la política de recerca i innovació. L'addició de "responsable" a la investigació i la innovació demana una reflexió sobre que representa l’R + I sense l'addicional R en les societats actuals. És que l’R + I no és per si sol prou "responsable" com per a contribuir a la consecució de societats sostenibles i fer front als reptes globals? En la sessió es debatran les següents qüestions, convidant a experts d'Àsia per tal de compartir les seves visions sobre aquest tema i anar més enllà de la perspectiva europea. Com es poden posar les necessitats i expectatives de la societat en el centre del procés d'R + I? Com poden tenir un paper en la conformació d'aquesta forma d'entendre R + I les Institucions d’Educació Superior, i quins canvis s’han d’introduir en l'educació formal i informal dels futurs científics, enginyers i altres professionals involucrats en el procés de l’R + D? Què ha de canviar en la interfase ciència - societat per tal de fer que tota la R + I sensible i responsable i contribueixi al desenvolupament sostenible? Pot l’RRI esdevenir un tema interessant i rellevant per a les organitzacions internacionals membres de la IAU per a treballar-hi?

Imatges