Els experts obren noves perspectives sobre ‘El futur del treball: tecnologies, competències, valors i coneixements en l’horitzó 2030’ en el seminari organitzat per l’ACUP
Repensar l’organització del treball, situar els professionals al centre de la feina, formar el professorat en la transversalitat i fer una aposta més decidida per l’educació són algunes de les propostes que han sorgit aquest dimarts 30 de gener al seminari ‘El futur del treball: tecnologies, competències, valors i coneixements en l’horitzó 2030’ que ha tingut lloc al Palau Macaya de Barcelona organitzat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques, la Plataforma Coneixement, Territori i Innovació i l’Obra Social “la Caixa”.
A partir de les seves exposicions, en el seminari representants d’empreses, sector públic i universitats han debatut sobre qüestions com les competències que hauran de tenir els professionals del futur, els seus coneixements i valors o com haurà de ser la col·laboració entre les universitats, les empreses i el sector públic. Així mateix sobre si el paradigma formatiu de l’educació superior seguirà tenint plena vigència o se n‘haurà de formular un de nou o com s‘hauran d’organitzar les empreses i el sector públic i sense afany de lucre.
L’ACUP, la Plataforma CTI i l’Obra Social “la Caixa” han volgut dedicar un seminari al futur del treball donat que aquest es troba en un context de plena transformació. Tecnologies com la robòtica, la intel·ligència artificial o la gestió de dades definiran cada cop més les característiques del treball futur. Així mateix, la globalització d’una banda i l’emergència de nous paradigmes per l’altra (economia circular i sostenibilitat, indústria 4.0, economia col·laborativa i nous models de negoci) trenquen els esquemes clàssics de l’organització del treball tradicional que hem conegut des de l’era industrial del segle XIX.
La benvinguda i presentació de l’acte ha anat a càrrec de Josep Pallarès, director general d’Universitats de la Generalitat de Catalunya, de Josep A. Planell, president de l’ACUP i rector de la UOC que ha assegurat que “el nostre avui és complex i canviant i caldrà repensar l’organització del treball i els sistemes de formació” i Ángel Font, director de Recerca i Estratègia de la Fundació ‘la Caixa’ que ha destacat que “cal formar també el professorat en la transversalitat i connexió amb la societat”.
L’economista sènior de l’International Labour Organization, Irmgard Nübler, ha emfatitzat en la seva intervenció que “els governs i les societats han de desenvolupar estratègies per transformar els avenços tecnològics en noves formes de treball”. I així mateix que “la capacitat d’innovació i de creació de llocs de treball estan en el cor mateix d’una societat basada en el coneixement”. Al voltant de la qüestió també Alfons Cornella, fundador d’Infonomia, ha volgut deixar clar que “no parlem de substituir mà d’obra per robots, sinó d’augmentar i potenciar les persones amb els robots”. Entre els experts convidats també ha participat Carl Benedikt Frey, co-director de l’Oxford Martin Programme on Technology and Employment de la Oxford Martin School.
El seminari ha comptat així mateix amb una taula rodona moderada per la periodista Milagros Pérez Oliva amb representants d’empreses, universitats i sector públic com Mercè Garau, directora general de Servei Públic d’Ocupació de la Generalitat de Catalunya, que ha assenyalat que “hauríem de fer una aposta més decidida per l’educació en les etapes primerenques: infantil, primària i secundària i apostar per les habilitats”. També amb Josep Joan Moreso, president de l’AQU Catalunya, que ha destacat que “al MIT els estudiants d’enginyeria han de cursar el 25% dels seus crèdits en matèries de ciències socials i humanitats i ha suggerit que la vessant humanística no s’hauria d’abandonar”. De la seva banda, la també participant Maite Poyos, directora de Recursos Humans de Deloitte, s’ha mostrat convençuda que “les empreses han de posar als professionals al centre” i Xavier Segura, director general de FESTO Spain ha expressat que “més enllà dels coneixements, que també demanem, quan seleccionem persones ens centrem sobretot en les actituds”.
Les conclusions i cloenda han anat a càrrec de Josep González, president de PIMEC i Josep M. Vilalta, secretari Executiu de l’ACUP.
Adjunt trobareu les presentacions dels experts.
També et pot interessar
-
El proper dia 20 de novembre tindrà lloc la Jornada “Impactes socioeconòmics de les universitats públiques i la recerca pública de Catalunya. La innovació com a motor de progrés econòmic i social". En el marc de la Jornada es presentarà l'informe "Impactes socioeconòmics de les universitats...
-
El nou web dels Informes d'Indicadors i Impactes de les universitats públiques catalanes es troba disponible a www.indicadorsuniversitats.cat. El web inclou els 9 informes publicats per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques des de 2011 fins l'actualitat. Mitjançant la publicació periòdica d...
-
El 20% dels estudiants titulats de les universitats públiques catalanes fa una estada a l’estranger en consonància amb l’objectiu europeu. Aquesta és una de les conclusions destacades de l’ Informe d’Indicadors de Formació i Docència de les Universitats Públiques Catalanes (2018) que aquest...
-
L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Associació Catalana d’Entitats de Recerca (ACER) han firmat, aquest dimarts 4 de desembre, un conveni marc de col·laboració per tal de fomentar la recerca científica, promoure l’excel·lència en els àmbits d’actuació de les dues associacions i...