Construint una universitat compromesa i crítica: Aprenentatge Servei i Objectius de Desenvolupament Sostenible

L’ACUP va participar a la jornada 'Construint una universitat compromesa i crítica: Aprenentatge Servei i Objectius de Desenvolupament Sostenible’ organitzada pel Grup d’Aprenentatge Servei de la Universitat de Barcelona que va tenir lloc el divendres 13 d’abril a l’Aula Capella de la facultat de Filologia d’aquesta mateixa universitat. La finalitat de la jornada era reflexionar sobre el paper de les universitats en la transformació social i el desenvolupament sostenible. A més de donar a conèixer les experiències desenvolupades a la UB, tant en relació a l’aprenentatge servei com amb altres pràctiques de compromís i responsabilitat social en l’àmbit de la docència i la recerca.

Després de la inauguració de la jornada a càrrec de Javier Velaza, degà de la Facultat de Filologia i Mònica Rius i Àngels Massip, Grup ApS(UB), Josep Maria Vilalta, secretari executiu de l’ACUP i director de GUNi va presentar la conferència ‘De la formació i la ciència a l’acció’. A continuació va tenir lloc una sessió de pòsters sobre Objectius de Desenvolupament Sostenible, aprenentatge servei i altres pràctiques formatives i de recerca responsables. Se’n van presentar més de trenta d'experiències ApS en temàtiques molt diferents: audiovisuals, educació, ciències ambientals, sanitat, història... 

Va seguir una taula rodona sobre aprenentatge servei i altres pràctiques de compromís i responsabilitat social amb la participació de Mònica Figueras, Vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció de la Universitat Pompeu Fabra; Jordi Prat, Director de la Fundació Autònoma Solidària; Raúl Ramos, Vicedegà de Recerca i Doctorat de la Facultat d’Economia i Empresa; i Maite Vilalta, Vicerectora d'Igualtat i Acció Social de la Universitat de Barcelona. La cloenda va anar a càrrec de Conxita Amat i Cristina Poblet, Grup ApS(UB)

Els participants van concloure que es fa necessari repensar la formació, la recerca i la innovació amb l’objectiu de construir “una ciutadania global crítica, activa i socialment compromesa amb un desenvolupament humà just i equitatiu”. Així mateix els ponents van destacar els esforços de la universitat de passar d'una universitat totalment centrada en la recerca cap a una que es retrobi amb la "tercera missió", el rol cap a la societat i la necessitat de connectar amb aquesta.  Van recordar la connexió ODS i ApS. L’Aprenentatge Servei permet desenvolupar competències clau que són essencials per a l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

En els darrers anys tant des de l'ACUP-GUNi com les universitats presents (UAB, UPF, UB) s’han presentat iniciatives i projectes entorn del compromís social (per exemple, la UAB ha presentat ESDU, la UPF ho ha fet amb HEIRRI i d'iniciatives a nivell curricular -assignatures en gènere, educació pel desenvolupament i desenvolupament sostenible, la primera edició de la summer school que fan enguany...), entre altres.

Documents
Imatges