La xarxa Scholars at Risk (SAR) ha publicat Free to think 2017 (Lliure de pensar 2017), un informe anual d’anàlisi de 257 atacs registrats a comunitats d’educació superior en 35 països, entre l’1 de setembre de 2016 al 31 d’agost de, 2017. L’ACUP i les universitats que en formen part es van unir a la xarxa SAR el juny de 2017, per tal de solidaritzar-se amb els educadors, investigadors i estudiants de tot el món que estan amenaçats per expressar de forma pacífica idees i per demostrar el compromís i la responsabilitat de l’ACUP en preservar i promoure que la llibertat de pensament estigui a l’abast de tothom, a nivell local i global.
“En l’últim any, hem assistit a una continuada crisi global o atacs a les comunitats d’educació superior, com es documenta en els nostres informes anteriors. El que ha quedat cada vegada més clar enguany és una por antidemocràtic a les universitats com espais en què cadascú és lliure de pensar, pregunta, i compartir idees” va expressar Robert Quinn, director executiu de SAR. Segons el Quinn, “‘Lliure de pensar 2017’ posa en relleu els atacs a les vides personals de cadascú i serveix com a toc d’atenció a les accions que els estats i la societat civil haurien d’endegar per assegurar la seguretat, el benestar i el futur sostenible de l’espai universitari”.
‘Lliure de pensar 2017’ resumeix els 12 mesos de les dades recollides pel Projecte del SAR de Monitorització de la Llibertat acadèmica, i es destaquen sis aspectes clau negatius als que s’enfronta l’educació superior al món:
• Atacs violents contra acadèmics, estudiants i les seves institucions per grups armats i particulars, especialment a Nigèria i Pakistan;
• Accions contra les comunitats d’ensenyament superior a Turquia per funcionaris estatals i d’educació superior.
• Repressió violenta de l’expressió estudiantil organitzada a tot el món, especialment a Sud-àfrica, Zimbabwe i Tailàndia;
• Les condicions de deteriorament de l’educació superior a Veneçuela, on les protestes dirigides pels estudiants han estat reprimides amb violència i detencions estatals;
• Àmplies restriccions a la capacitat dels estudiants i estudiants de viatjar lliurement amb finalitats acadèmiques; i
• Intents legislatius i administratius de tancar o censurar les institucions docents i de recerca de l’Europa Central i Oriental.
L’informe SAR mostra fins a quin extrem l’educació superior és un objectiu per als atacs violents i coercitius i està exposada perillosament en els règims autoritaris i en situacions de conflicte. L’informe fa una crida als Estats responsables, líders d’educació superior i la societat civil per reconèixer el problema dels atacs a les institucions d’educació superior, acadèmics i estudiants, i per reafirmar públicament el seu compromís amb la llibertat acadèmica i el principi que cada un ha de ser lliure de pensar, preguntar, i compartir idees.
Enllaços:
Lliure per pensar 2017
Informe
