Èxit de la segona jornada!

Un miler d’alumnes de cinquè de Primària de diferents escoles d’arreu de Catalunya visitaran aquest dimarts, dia 3 de maig, les vuit universitats de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i participaran en activitats organitzades per les institucions d’educació superior. Aquesta és la segona acció programada en el marc de la Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya (UdN².cat), que pretén acostar la ciència, la cultura i la universitat als nens i nenes d’educació primària, i també a les escoles i les famílies, amb l’objectiu de fomentar l’excel·lència, les vocacions científiques i la inclusió social. 

L’activitat, anomenada «L’escola a la universitat» i que ja va comptar amb una  sessió prèvia el passat octubre, haurà permès que més de 2.000 alumnes de primària coneguin de primera mà les instal·lacions universitàries. Els nens i les nenes participaran durant tot un matí en programes d’activitats dissenyats en el si de l’ACUP a partir del treball conjunt dels experts i responsables de les diferents universitats.

En aquesta edició:

-la Universitat de Barcelona (UB) els descobrirà el passat i el present del planeta Terra. L’activitat aproparà el pensament científic als nens i nenes en tres vessants diferents; la Biologia, la Geologia i la Física. Les pràctiques en relació a la biologia consistiran en estudiar les diferències i les similituds entre diferents espècies; pel que fa a la geologia, el taller se centra en el petroli per conscienciar els infants sobre la fragilitat d’una societat on la principal font d’energia és un compost natural, fòssil i limitat. Finalment, el taller sobre física consisteix en què els nens prenguin consciència de la situació de l’ésser humà a l’univers.

-la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) els ensenyarà què fan els veterinaris a la universitat. Entre altres, podran aprendre com identificar els isards i altres remugants salvatges catalans; com elaborar aliments a partir de productes animals; com funciona la gestió d’una granja o l’aplicació de les tècniques de reproducció a la conservació d’una raça autòctona en perill d’extinció com és el Ruc Català.

-la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) centrarà la seva proposta formativa en la tecnologia que s’amaga darrera dels jocs. Els estudiants podran participar en diversos tallers, com la creació i simulació d’escenaris en 2D i 3D per a videojocs; experimentaran en formes geomètriques mitjançant jocs; amb números i matemàtiques; s’introduiran en la mesura del temps i la creació de rellotges de sol; identificaran minerals a partir dels sentits del cos humà, etc.

-la Universitat Pompeu Fabra (UPF) els convidarà a experimentar amb els sons. A través de la ràdio, com a mitjà estrictament sonor i font d’estimulació de la imaginació, i l’experimentació amb el so, la UPF pretén que els escolars identifiquin i reconeguin els diferents elements que conformen la comunicació sonora, posant-los en pràctica mitjançant diferents jocs auditius. Aquests sons seran els propis del llenguatge radiofònic: la paraula, la música, els efectes sonors i el silenci.

-la Universitat de Girona (UdG) proposa als visitants nedar entre robots. El fil conductor de les activitats serà l’aigua i els participants podran experimentar amb química i robòtica en el marc del Parc Científic i Tecnològic d’aquesta universitat.

-la Universitat de Lleida (UdL) oferirà als estudiants que aprenguin a posar els cinc sentits en les fruites i verdures. Sota el títol “Per què són tan diferents les hortalisses i fruites que mengem?”, l’objectiu de l’activitat és estimular el consum de fruites i hortalisses fent veure als nens i nenes la diversitat de colors, textures, sabors, olors, sorolls que hi poden trobar i mostrant-los que aquestes diferències són degudes a aspectes morfològics i genètics de les espècies agrícoles així com al seu maneig en la producció.

-la Universitat Rovira i Virgili (URV) els descobrirà com funcionen els medicaments. En aquest sentit, els alumnes aprendran quina mena de decisions s’han de prendre des de l’empresa. L’activitat, en conjunt, contempla la realització d’activitats experimentals i la visita a grups de recerca perquè sàpiguen quin és el treball de docència, recerca i innovació científica del personal de la universitat.

-la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) els acostarà a l’exploració del món digital. Així, podran fer un tast de la realitat augmentada “descobrint una visió paral·lela al món real” i duran a terme una activitat de recerca al voltant de la societat de la informació. L’objectiu és desenvolupar un conjunt de propostes en relació a la utilització de les tecnologies per a l’aprenentatge.

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), formada per les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Politècnica de Catalunya (UPC), Pompeu Fabra (UPF), Girona (UdG), Lleida (UdL), Rovira i Virgili (URV) i Oberta de Catalunya (UOC), és la promotora i organitzadora de la Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya. Les institucions que donen suport a la UdN².cat i la impulsen són l'Obra Social de Catalunya Caixa i el departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Imatges
Èxit de la segona jornada de l'adn2.cat