Notícies

845 alumnes de primària participen en el 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa! com a cloenda de la seva recerca
845 alumnes de primària participen en el 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa! com a cloenda de la seva recerca
845 alumnes de primària participen en el 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa! com a cloenda de la seva recerca
845 alumnes de primària participen en el 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa! com a cloenda de la seva recerca
845 alumnes de primària participen en el 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa! com a cloenda de la seva recerca

845 alumnes de primària participen en el 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa! com a cloenda de la seva recerca

09/05/2017

Aquest dimarts, 9 de maig, 845 alumnes de 5è i 6è de primària de diverses comarques de Catalunya s’han reunit a CosmoCaixa amb motiu de la celebració de la quarta edició del Congrés Investiga amb RecerCaixa! Aquest certamen té com a objectiu donar a conèixer públicament els resultats dels treballs de recerca que tots ells han dut a terme al llarg del curs escolar 2016-2017 amb la tutoria d’un mestre de la seva escola, el guiatge pedagògic d’un expert i el guiatge científic i tècnic d’un grup d’investigadors que actualment lideren o estan treballant en línies de recerca vinculades als temes que han tractat els estudiants i que desenvolupen la seva tasca en universitats i en centres de recerca catalans. Tots els investigadors que han participat en aquesta activitat han estat seleccionats pel programa de recerca d’excel·lència RecerCaixa, impulsat per l’Obra Social ”la Caixa” en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP).

El programa Investiga amb RecerCaixa! també serveix per trencar estereotips i acostar els investigadors i la recerca de qualitat a escoles i famílies. Els investigadors, que han trobat l'experiència molt enriquidora, han après a entendre com pensen els més petits, a adequar el seu llenguatge sense perdre rigor i a potenciar les seves habilitats comunicatives davant d’un públic que no és l'habitual.

Temes dels treballs de recerca

Els temes dels treballs que han desenvolupat els alumnes han estat escollits per cada escola a partir de diverses propostes, i tracten aspectes molt diversos, com per exemple com la nanotecnologia pot ajudar la recerca de l’atàxia de Friedreich, quines són les causes de les malalties cardiovasculars, què es un consell d’infants o com les catedrals i els seus voltants ens poden explicar la història.

Es tracta d’una iniciativa innovadora, ja que la major part dels programes existents en aquest àmbit es dirigeixen a estudiants més grans, de secundària i batxillerat. A més, Investiga amb RecerCaixa! permet a l’alumnat i al professorat rebre assessorament per fer un treball de recerca i mantenir una relació personal i estreta amb els investigadors al llarg d’un curs escolar, com també visitar els seus espais de treball, i implementar activitats i metodologies de treball innovadores a classe que millorin l’èxit educatiu de tots els alumnes. En alguns casos també ha permès treballar conjuntament entre diferents escoles, que han fet una recerca semblant.

El 4t Congrés Investiga amb RecerCaixa, els dies 9 i 10 de maig

Enguany, el congrés s’ha desdoblat en dues jornades per tal de poder acollir totes les escoles i famílies dels nens i nenes que hi vulguin assistir, que també han estat convidades. En la primera, celebrada aquest dimarts, l'acte ha estat presentat per Jordi Portabella (director de l’Àrea de Recerca i Coneixement de l’Obra Social ”la Caixa”), Josep Joan Moreso (director del programa RecerCaixa i president de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari), Lluís Noguera (director de CosmoCaixa) i M. Esther Arderiu (coordinadora d’activitats educatives de l’Àrea de Recerca i Coneixement de l’Obra Social ”la Caixa”, i hi han participat els investigadors Anna Ribas (UdG), Pere Vall (UIC), Germà Bel (UB), Assumpció Llena (UB), Anna Novella (UB), Josep Lladós (CVC), Ernest Giralt (IRB) i Meritxell Teixidor (IRB).

En la segona jornada, que tindrà lloc el dia 10 de maig, la presentació de l’acte serà a càrrec d’Ignasi López (director del Departament de Ciència de l’Àrea de Recerca i Coneixement de l’Obra Social ”la Caixa”), Josep Maria Vilalta (secretari executiu de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques), Lluís Noguera (director de CosmoCaixa) i M. Esther Arderiu (coordinadora d’activitats educatives de l’Àrea de Recerca i Coneixement de l’Obra Social ”la Caixa”, i hi assistiran els investigadors Roberto Elosua (IMIM), Mireia Freixa (UB), Gerardo Boto (UdG), Mario Arias (URV) i Alberto Nodar (UPF).

El congrés s’ha desenvolupat en dos àmbits: una exposició oral, en què cada grup ha donat a conèixer els continguts i els resultats del seu treball als estudiants i mestres de les altres escoles, i una exposició en format de fira en què representants de cada escola han explicat la seva recerca a través de pòsters científics i de tot el material que han cregut necessari.

Amb aquest certamen conclou la quarta edició del programa Investiga amb RecerCaixa!, iniciativa que impulsa l’Obra Social ”la Caixa” en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP). Posada en marxa a l’inici del curs escolar 2013-2014, té com a objectius apropar la recerca de qualitat a les escoles, fomentar les vocacions científiques entre els estudiants de primària i donar a conèixer el valor que aporta la recerca per millorar el benestar social de les persones.

En l’annex d’aquesta nota s’especifica la relació d’escoles que hi han participat al llarg de tot el curs, com també el nom de l’investigador que lidera el projecte del programa RecerCaixa amb el qual està vinculat el treball de recerca que han dut a terme els estudiants en cada cas. De cara a l’any vinent, es preveu repetir l’experiència amb noves propostes de treballs de recerca i projectes, atesa la bona acollida que ha tingut tant per part dels centres com dels investigadors participants.