Teixint xarxes educatives en llengües i ciències al Senegal

Cinc professors de la Universitat Pompeu Fabra han viatjat a Dakar (Senegal) per ajudar a integrar noves tècniques docents al país com a part del projecte “Teixint xarxes educatives en llengües i ciències al Senegal”. Durant els mesos de març i abril, dos equips de la UPF han impartit dos seminaris als professors senegalesos per ampliar la seva formació. En aquests seminaris, els professors de la universitat catalana van introduir diverses innovacions docents basades en l'aprenentatge actiu i el treball cooperatiu en l'ensenyament de les ciències i les llengües.

El projecte “Teixint xarxes educatives en llengües i ciències al Senegal”, coordinat per les professores Mercè Tricás, del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, i Elisabet Moyano, del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, vol desenvolupar una xarxa educativa entre les escoles senegaleses que els permeti compartir experiències, col·laborar entre els diferents centres i millorar la seva tasca docent.

Segons Tricás, “la formació en llengües i ciències a alumnes de zones molt desfavorides del Senegal és el mitjà més eficaç per aconseguir que aquests nens i nenes de primària i secundària puguin aspirar a un futur millor i fins i tot, en alguns casos, a una formació universitària.”

La iniciativa es va posar en marxa l’any 2007 gràcies a una subvenció del programa UPF Solidària. Al llarg dels anys el projecte s'ha anat reinventant i, des de l'any 2015, se centra en la formació de professors dels àmbits de llengua i ciència. Dos equips docents dels departaments de Traducció i Ciències el Llenguatge i de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF fan possible, cada any, la realització d'aquests seminaris.

“Les escoles senegaleses segueixen la metodologia clàssica de classe magistral, en la qual el professor escriu a la pissarra la teoria i els estudiants copien el contingut en les seves llibretes. A més, les ciències al Senegal desperten poc interès acadèmic i hi ha molt pocs professors formats en l'àmbit, "comenta Moyano. "El nostre objectiu allà és oferir formació als docents en l'ensenyament de les ciències i inculcar la part més pràctica, mostrant-los experiments que es poden realitzar amb els recursos que estan al seu abast”, comenta Moyano.

La subvenció obtinguda a l'última convocatòria s'ha destinat a la compra de material pedagògic per a les escoles, la contractació de personal senegalès per cobrir les necessitats docents dels centres escolars i per coordinar els nous departaments interescolars de llengües i ciències, i els trasllats interns dels professors que participen en el seminari i que procedeixen de tot el Senegal. Les organitzacions Fundació Educació Solidària i Écoles Pies del Afrique de l'Ouest han col·laborat amb UPF Solidària per al desenvolupament de la iniciativa.

Font: UPF

Imatges
Teixint xarxes educatives